Nordic CI+ Working/not working

There are 53 replies in this Thread which was already clicked 8,719 times. The last Post () by haldborg.

  • Super. Lyder godt


    Jeg har et problem med mit CD kort skal i min CD receiver een gang om måneden. Helt præcist hver 28 dag. Billedet fryser og jeg kan ikke telnette eller SSH ... Min DM 7000 er død

    Jeg bruger Newcamd i den med CD kort og en anden DM 7000 til CCCam delen. Lidt overkill med 3 receivere (GigaBlue) i huset. Er der en auto Update parameter der mangler. Kortet skal i CD box i et stykke tid inden der kommer billede på. Nogle gange er der billede med det samme.

  • Hej
    provade just 4.4 av OBH på min VU+ Uno 4k SE och den lyckas inte kommunicera med mitt CD kortet via CanalDigital's svarta cam. Detsamma med vanliga black hole.. Börjar ev. undra om det är något fel på min cam?
    Vet du om 4.4 ska kunna prata ci+ med CD's cam eller gällde det endast 4.3?

    Edited once, last by xahome ().

    • Official Post

    Nu har jag inte testa den Svenska kammen men bör ju vara den samma.


    Det du kanske måste endra er der det står "HighBitrate" CI menyen den skal stå på før att du skal få bild.

    Och om du i CI menyen har valet mellan CI + mode och Legacy Mode skall den stå på Legacy


    Och du har registrerat Kammen tillsammans med kortet hos CanalDigital??

  • Tack för snabbt svar. Ja cam och kort är reggat hos CD. High bitrate aktiverat. Försöker jag läsa info from kort i CI konfig så misslyckas den att prata med kortet. Och,,, jag hade detta aktivt förut på samma mottagare men med Blackhole 3.0.3 för Uno 4k SE. Om jag förstått rätt så har man tagit bort CI+ stöd i de flesta OS p,g,a att det inte är licensierat...?

    Det märkliga är att allt fungerar när jag kör den i min gamla vu+ solo, då kodar allt av utan problem. Men det är ju inte en 4k mottagare så det är inte så jag vill ha det.


    • Official Post

    Jag kör senaste OBH 4.4 och Blackhole 3.1.0 i min Uno4Kse utan problem :derpthink:

    Jag har också den svarta CI+ modulen från CD Norge reggad ....


    Har du testa och bara dra kortet in och ut i modulen mens den står på plats ???

    Du har inte testa en CI + helper hoppas jag för då är det om flash som gäller ;)

  • Jag kör senaste OBH 4.4 och Blackhole 3.1.0 i min Uno4Kse utan problem :derpthink:

    Jag har också den svarta CI+ modulen från CD Norge reggad ....


    Har du testa och bara dra kortet in och ut i modulen mens den står på plats ???

    Du har inte testa en CI + helper hoppas jag för då är det om flash som gäller ;)

    Ja ett antal gånger har jag tagit ut och satt in kortet och cam utan resultat .. :) , testat BH 3.1.0 / 3.0.3 utan bra resultat
    Kör jag en gammal ci cam fungerar det men förstås inte de kanaler som krävar paired cam.

    Ingen ci+ helper testad då jag inte hittar någon som ska fungera i blackhole..



    Hmm skumt som sagt.. Inväntar en duo 4k se så får se om det fungerar bättre i den då...

  • Med omflash menar du ominstallation av image som man ex. gör när man byter från OBH till Blackhole?

    • Official Post

    Ja det menar jag men du behöver inte göra det sånn för att ha flera images att välja mellan.

    Installera din favorit image i Flashen sen skaffar du ett USB Minne.


    Nu trycker du först innan du stoppar in det i mattagaren på blå knapp

    sen blå knapp igen.

    Här väljer du nu USB Format från menyen och följer dialog rutorna tills allt är klart.

    Startar om och monterar USB Minnet som /media/usb.


    Så öppnar du GreenPanel med grön knapp och installerar OpenMultiboot på ditt USB minne.

    När det är klart så kan du ladda upp vilken som helst image för din Vu+ motagare till mappen /media/usb/openmultiboot-upload

    Efter du gjort det så väljer du installera image från OMB pluginet.


    När allt är klart och du startar om får du en boot meny där du väljer vilken image du vill använda :)

  • Tack för tipset! :)

  • Hej igen,

    har testat en del och förstår inte riktigt vad som händer.

    Har laddat ner vuplus original image skapad 201902 från vuplus för uno 4k se och allt fungerar då med att läsa kort. Men original image är ju inte så kul så jag

    har testat att ladda ner olika Black Hole images (inklusive installera en kopia från 2018 som jag hade liggande) men får det aldrig att fungera, VU kan inte läsa från kort...

    Testat Openatv och där kunde jag faktiskt välja olika CI versioner inklusive legacy men ändå fungerar det inte, den kan inte kommunicera med kort.


    Samma Cam i min gamla Solo fungerar utan problem så det är inget problem med själva cam'en.


    I min enfald trodde jag att det skulle fungera med en gammal version av Black hole men tyvärr inte.

    OBS detta är inget försök att köra olagligt utan jag försöker bara att använda min prenumeration på den mottagare som jag föredrar....

    • Official Post

    Hej igjen


    För det första så är det inte något olagligt att använd din CI+ Module i vilken som helst enhet.

    Men problemet kan vara att den automatiskt slår sej över i CI+ mode, Inte i legacy.


    Kan vara något som CD Sverige har hittat på för som sagt mina Norska fungerar helt fint med Blackhole och OpenBlackhole.

    Men får du något fel medelande från modulen på TV skärmen??

    • Official Post

    Ja men ikke gi opp en.. Du har en Uno4Kse eller hur??


    Har en del på agendan för tiden men kan dra en backup kopia på min där allt fungerar som det skall och sända dej.

    Så kan du testa med den.


    Men är ju fint att du får pröva något annat så länge då ;)

    • Official Post

    Ja men då får du inte dom kanaler som är behöver HW paring.

    Oftast sport kanaler bara och Viasat Film

  • Tack det var sjysst att erbjuda!
    Imorrn kommer dock en Duo4k som kommer att ersätta min Uno4k så avvakta med att göra en backup så återkommer jag om jag behöver testa något mer med Uno'n

    Kan uppdatera här hur det gick med Duo för ev andra som är intresserade

    • Official Post

    Skulle vel ha lest min egen rapport :quiet::quiet::chuckle::chuckle::chuckle:

    Drog ut modulen ur min Uno4Kse och tror du inte att det är den Strong modulen som sitter der och inte den nya svart smith modulen från CD ;)

    Ser i min egen rapport at den inte fungerar i Blackhole och OpenBlackhole.


    Du måste skaffa dej den strong modulen om du skall använda dom images.

Participate now!

Don’t have an account yet? Register yourself now and be a part of our community!